21 juni 2022

Alsnog jongeren- ontmoetingsplaats in Elst

BERICHT FRACTIE

In Elst is men al een aantal jaren bezig om een geschikte locatie voor een jongerenontmoetingsplaats(JOP) te vinden. Afgelopen zomer was een picknickbankje geplaats bij het Bestegoed maar deze is binnen enkele weken weer weggehaald. Reden hiervoor is dat er door de buurt rondom het Bestegoed nogal wat overlast werd ervaren door hangjongeren.

Tijdens de laatste commissievergadering vande Commissie Samenleving was er een evaluatie van het jongerenwerk in Elst en daarbij kwam ook de JOP weer ter sprake. Tot verrassing van iedereen meldde wethouder Van Eeten dat er een vergunningsaanvraag is ingediend voor een JOP(bankje) op het parkeerterrein bij het sportpark in Elst. Ook is er een voorstel om tweede JOP te realiseren bij de Woudmees. Het gaat om een multi-court  voor alle leeftijden waar verschillende sporten gespeeld kunnen worden zoals: voetbal, basketbal, volleybal en tennis.

Een ander plan van het college is om het Bestegoed een facelift te geven en aantrekkelijker maken. Zo hebben zij een architectenbureau de opdracht  gegeven om het Bestegoed ‘gezelliger’ te maken. Momenteel is de centrale hal vaak afgesloten en donker. Het doel is dat hier de ‘huiskamer van Elst’ wordt gerealiseerd. Dit moet zorgen voor meer activiteit op de begane grond en dus meer sociale controle. Aan de achterkant willen zij meer bloembakken neerzetten (mede om scooters het wat lastiger te maken) maar vooral ook om de achterzijde meer uitstraling te geven. Daarnaast ook meer verlichting aanbrengen waardoor jongeren beter zichtbaar en te herkennen zijn. Sinds 1 juni is het ook mogelijk om op elke door de weekse dagen koffie te komen drinken tussen 10:00-12:00 uur in het Bestegoed. De eerste stappen voor de realisatie van de “huiskamer van Elst” zijn opgepakt.

De SGP is blij dat er eindelijk zicht is op realisatie van de eerste JOP. We hopen dat dit bijdraagt aan het welzijn van de jongeren in Elst en aan het verminderen van de overlast voor bewoners.

Afb: Concepttekening JOP

Voor vragen over dit bericht kunt u contact opnemen met: Fractie SGP Rhenen-Elst-Achterberg, fractielid Gert Hovestad, G.hovestad@rhenen.nl