18 april 2024

Column: de stem van de inwoner

De stem van de inwoner is niet per definitie de stem van degene die op een commissievergadering inspreekt, via sociale media zijn punt onder de aandacht brengt of zoals afgelopen week, het voorstel voor een inwonersagendering. De SGP-fractie kan echter wel begrijpen dat er steeds vaker gezocht wordt naar oplossingen om de afstand met de inwoners te verkleinen.

De laatste tijd worden namelijk steeds meer opmerkingen geplaatst over dat de politiek beter moet luisteren! Maar naar wie?

Tijdens raadsvergaderingen wordt ook nog wel eens gevraagd: “maar wat vindt uw achterban hiervan?” Waarschijnlijk wordt dan hiermee bedoeld: wat vinden de leden van uw partij en uw kiezers hiervan? De eerste groep is wel bekend bij onze fractie, maar het goed kennen van de tweede groep wordt al lastiger.

Als raadslid ben je volksvertegenwoordiger; gekozen om alle inwoners te vertegenwoordigen. Niet voor een deel van de inwoners of voor alleen de eigen achterban.

En gaat het daar dan niet vaak mis en vervreemdt de politiek zich daardoor niet meer van alle inwoners? Individuele wensen en verlangens komen regelmatig aan de orde en worden heel gemakkelijk uitvergroot als algemeen belang.De stem van de inwoners is niet per definitie de stem van degene die op een commissievergadering inspreekt of degene die zijn punt probeert te maken via sociale media. Het is wel goed om naar hen te luisteren en hun stem te wegen, maar de stem (en het belangvan alle inwoners is veel breder en waar we dat vergeten, luistert de politiek niet goed.

Dat verhaal moeten we als raadslid gaan vertellen. Gekozen volksvertegenwoordigers, die naar de inwoners toekomen en weten wat speelt in de samenleving. Voor de SGP-fractie betekent dit consistent en betrouwbaar politiek bedrijven: niet altijd op zoek naar de helft plus 1, maar er juist ook zijn voor de minderheid en tegenstem.

Gert Hovestad
Raadslid SGP