29 september 2022

Zorgen voor de agrarische sector

We wonen in een prachtig gebied waarin de agrarische sector en de natuur een flink deel van het grondoppervlak beslaan. Van deze twee ligt de agrarische sector momenteel onder een vergrootglas en dan vooral rondom het Binnenveld, één van de 162 Natura-2000 gebieden in ons land.

Er is ruimte nodig voor de doelen die de landelijke overheid heeft geformuleerd en dan met name voor de woningbouwopgave, energieopwekking en het onderhouden of creëren van (wens)natuur. Deze vraagstukken zijn zo groot, dat “vrijwillige” onteigening niet wordt uitgesloten.

Onze agrariërs ondervinden deze druk aan den lijve, hun bestaan staat op het spel!

Met name het stikstofbeleid van de landelijke overheid zorgt voor veel zorgen en onzekerheid. En dat terwijl de overheid volgens de grondwet een zorgplicht heeft: ‘’De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid’’. In de Bijbel staat de rol van de overheid nog duidelijker beschreven: ‘’Zij is Gods dienares, u ten goede’’ (Romeinen 13).

Bij spreiding van welvaart zijn natuurlijk kanttekeningen te plaatsen, maar de manier waarop de agrariërs nu worden behandeld heeft maar weinig te maken met het zorgen voor hun bestaanszekerheid of het goede te zoeken voor de agrariërs.

Samen met enkele andere partijen heeft de SGP daarom een motie ingediend waarin we het college o.a. de opdracht hebben gegeven om ‘’Provincie Utrecht te verzoeken niet mee te gaan met de huidige plannen van de landelijke overheid zolang de huidige maatregelen niet worden herzien’’. Niet uit opstand, wel om als lagere overheid onze verantwoordelijkheid te nemen en te staan voor het belang van onze agrariërs en hun gezinnen.

De agrarische sector heeft er al een hele opgave aan om de transformatie naar meer natuur-inclusieve landbouw te maken. Daar steunen we hen graag in!

Vriendelijke groet,

Jan Bosch