11 februari 2020

Drank en drugs

Gert Hovestad maakt deel uit van de werkgroep alcohol- en drugspreventie Elst. Hij is raadslid voor de SGP en vader van 4 kinderen. Met deze drie petten op kijkt hij naar alcohol- en drugsgebruik in Elst. Centrale vraag voor hem is: “Wat kunnen ouders betekenen als het gaat om drank en drugs?”

Alcoholcultuur

“In Elst is het cultuur dat je al vroeg met alcohol begint. Als een voetbalteam van jongens van vijftien- en zestienjarige kampioen wordt, dan wordt dat bij één van de ouders thuis gevierd, want dan kan er een biertje gedronken worden.  Als de jongens daarna van dronkenschap van de fiets vallen, dan is het commentaar van ouders ‘Je wordt maar één keer kampioen.’  Ook in bedrijfskantines staat het bier al klaar voor jongeren onder de achttien jaar. Hebben die volwassenen wel door wat de risico’s zijn?”

Risico’s in beeld

“Vlak voor kerst kwam er nog een onderzoek van het Trimbos Intituut en het ministerie van  naar buiten waaruit bleek dat Nederlanders heel weinig weten van de gevolgen die alcohol op ons heeft. De hersengroei neemt een spurt als jongeren in de pubertijd komen. Dat duurt tot hun 24e, alcohol vermindert die groei enorm. Borstkanker, slokdarmkanker en nog veel meer ziekten hebben allemaal een heel duidelijke relatie met alcohol.  De vraag is: Hoe krijg je dat onder de aandacht?”

Hoe doe je dat zelf als ouder?

“Ik probeer zelf het goede voorbeeld te geven, matig met alcohol en je ook realiseren dat alcoholvrij bier al het beeld geeft van bier drinken, dus dat is ook niet echt het  plaatje dat je wil neerzetten. Bij ons thuis wordt veel gepraat. Het helpt om over en weer standpunten uitwisselen en soms ook de vraag voor gelegd krijgen waarom ik zelf wel eens een biertje drink.  En de heldere norm geen alcohol voor je achttiende is daarbij ook belangrijk.

En drugs dan?

“In Elst zie je dat niet veel. Maar dat  betekent niet dat het er niet is. We vinden wel eens wat lege wietzakjes. En een paar maanden geleden trokken een paar jongens met een scooter en een heuptasje mijn aandacht. Al snel kwam er een auto langs, het raampje ging open er ging wat in en wat uit en weg was de auto weer. Die jongens kwamen hier zo te zien  niet voor het eerst. Ik heb dan de neiging om er op af te stappen. Maar dat is misschien niet altijd de verstandigste oplossing.  Melden is wel altijd goed. En als raadslid doe je ook wat je kan. In december hebben we in de raad nog een motie aangenomen waarmee de handel in lachgas in de gemeente Rhenen wordt verboden.”

Hoe nu verder?

Via de kerken zien we jongeren en ouders, ook op school in groep acht wordt er met kinderen en hier en daar ook met ouders gesproken. Dat jongerenwerkers  op straat in gesprek zijn met jongeren helpt ook. Maar ik zou het graag nog veel breder gedragen willen zien. Ook via de sportverenigingen is nog veel winst te behalen. Betere handhaving op alcohol en verkeer zou heel welkom zijn. Maar vooral ouders die meer weten over alcohol, daar willen we ons op richten. Nederland zakte voor het alcohol examen volgens het onderzoek van VWS en Trimbos. Het zou mooi zijn als Elst over een paar jaar wel slaagt. En vooral dat ouders en jongeren hun gedrag dan aanpassen.

Gert Hovestad | Raadslid

g.hovestad@rhenen.nl