8 februari 2017

Grens correctie tussen Rhenen en Veenendaal

Sinds vorig jaar zomer is de grenscorrectie tussen Rhenen en Veenendaal weer actueel.

Enkele huishoudens ondervinden problemen met de huidige situatie. Het is ook helemaal niet fijn als de gemeentegrens dwars door je woning loopt, of dat de buren wel glasvezel hebben gekregen en jij, omdat je in een andere gemeente woont er naar kunt fluiten.

Dat zijn de praktische gevolgen als een gemeente over zijn grens heen bouwt en de andere gemeente er niets van zegt!

De burgemeesters van beide gemeenten hebben elkaar opgezocht en dit heikele punt met elkaar besproken. Uitkomst : beide gemeenteraden wordt toestemming gevraagd om een budget vrij te maken voor een onafhankelijk onderzoek onder de 75 huishoudens, die op de grens van beide gemeenten wonen. Die mogen zeggen wat ze willen.

Nu is er al in 2009 door de beide colleges een besluit over een grenscorrectie genomen. Er is toen overeengekomen, dat er een zogenaamde “zaagtandconstructie” zou komen. Dus de grens strak om de huidige bebouwing heen. Dit kost beide gemeenten bijna geen grondpositie. Er is toen afgesproken, dat de beide Raden een besluit zouden nemen, voor of tegen. Rhenen heeft toen VOOR gestemd. Veenendaal heeft helemaal niet gestemd. En dat vindt onze fractie helemaal niet netjes. Je maakt een afspraak en je laat wat horen. Als Veenendaal TEGEN had gestemd, prima, dan had je tenminste uitslag gehad.

De fractie van de SGP vind dat er wat moet gebeuren, laat dat duidelijk zijn. Inwoners mogen niet de dupe worden van bestuurlijke problemen. Waar onze fractie moeite mee heeft, is dat er nu al gesproken wordt over een eventuele grens op de Cuneraweg, dat vinden wij een brug te ver. Een onderzoek, prima.  Pas daarna gaan we kijken wat Rhenen ( en Veenendaal) wil. De fractie van de SGP roept dan ook de betreffende huishoudens op om goed na te denken over hun gewenste positie en pas daarna een gewogen besluit te nemen.

U begrijpt : De SGP fractie in Rhenen is uiterst kritisch, maar wil zeker wel een fatsoenlijke oplossing voor de inwoners van beide gemeenten.

Piet van Leeuwen