19 januari 2018

Verslag Thema-avond: Jongeren onze toekomst

Kleine initiatieven in de buurt kunnen veel goeds betekenen

SGP belegt in Elst thema-avond over jongerenbeleid

RHENEN, 18 januari 2018 - Met kleine initiatieven voor jongeren en meer oog voor elkaar in de buurt is veel positiefs te bereiken, vooral als het om de toekomst van jongeren gaat.

Die boodschap klonk donderdagavond tijdens een door de SGP georganiseerde thema-avond over ”Jongeren onze toekomst”. De avond werd gehouden in multifunctioneel gebouw Het Bestegoed in Elst. Het jongerenbeleid is een van de speerpunten voor de SGP in de campagne in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart dit jaar, zei gemeenteraadslid Gert Hovestad donderdag.

Er is een flinke toename van het aantal (complexe) aanvragen voor hulp aan jongeren. Daarbij komt dat er een geldtekort is. Het hoge aantal (v)echtscheidingen speelt een grote rol. ,,En onderwijsinstellingen moeten steeds meer opvoeden”, constateerde Hovestad. De SGP wil zich in antwoord op deze problemen inzetten voor het gezin , ”als hoeksteen van een stabiele samenleving.”

Met het merendeel van de jongeren in Nederland gaat het heel goed, constateerde Dick Trouwborst, verbonden aan het Van Lodensteincollege in Kesteren. Nederland kent een goed onderwijssysteem.

De andere kant is dat steeds meer leerlingen meer veiligheid en gezelligheid op school ervaren dan thuis, aldus Trouwborst. ,,Er zijn steeds meer zorgvragen voor extra hulp. Veel jongeren zijn gestresst, moe en bezorgd door verwachtingen van ouders, vrienden en school.” Hij wees op de grote druk van sociale media op jongeren.

Trouwborst wees naar het pleidooi van prof. J. Dohmen die vindt dat er in het onderwijs meer aandacht moet komen voor het aanleren van discipline, onderling respect en samenwerking. ,,Dat zijn ook de thema’s die bepalend zijn voor het christelijk onderwijs.”

Een sterk netwerk in de samenleving kan ook veel positiefs betekenen, liet gastspreker Rina Clemens van de Rhenense stichting Ondernemers voor Jongeren zien. De stichting is onder meer organisator van het jaarlijkse bouwdorp. Clemens riep de politiek op meer oog te hebben voor positieve jongeren die soms goede ideeën hebben. ,,Geef die groep ook kans.”

Pedagogisch begeleider Willemien Lemstra wees op het belang van de buurt. ,,Ken je buurt, deel je kennis met je buren, geef wat weg van je aandacht en tijd, doe mee met bestaande initiatieven in de wijk. Grote zorgen zijn niet op te lossen. Daar zijn de professionals voor, maar iedereen kan in zijn of haar buurt veel waardevols betekenen.”

Iedereen bedankt voor zijn komst!