8 februari 2017

Column De Rijnbrug en kruising Achterberg

Kruising Achterberg

Op 18 januari kwam er een delegatie van de provincie Utrecht inclusief de Gedeputeerde, mevrouw Verbeek-Nijhof, naar Rhenen om Raad en belangstellenden bij te praten over de actuele stand van zaken “Rijnbrug” en kruispunt “ Achterberg”.

De Gedeputeerde heeft in Augustus 2016 beloofd, dat er een onderzoek komt naar een ongelijkvloers kruispunt bij Achterberg .

Dat onderzoek loopt. Uitslag in Maart en besluitvorming April. De gedeputeerde gaf aan, dat er drie opties zijn:

1. Advies volgen van het SWOV- rapport. Dat advies luidt: een verhoging van het wegdek op de N233, de Cuneraweg, op het kruispunt met snelheidremmende maatregelen en flitskasten.
  2. Een ongelijkvloerse oplossing naar aanleiding van het lopende onderzoek.
  3. Als het optie 2 wordt en bestemmingswijzigingen plus eventuele grondaankoop de realisatie van ongelijkvloers teveel vertragen, komt er (tijdelijk) een plateau als genoemd onder 1.

Ook de gemeentelijke wegen moeten aangepast worden richting het kruispunt en daarvan is een onderzoek gedaan wat ook meegenomen wordt in de uitvoering.

De Rijnbrug

De aanbesteding van de Tidal Flow is vertraagd, omdat er geen marktpartij is die op de huidige, 60 jaar oude, brug een derde rijstrook wil aanleggen. Motivatie: dat kan de constructie niet aan.

Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten om, indien betaalbaar, een kompleet nieuwe brug op de bestaande pijlers te leggen. Er wordt op dit moment onderzocht of een Tidal Flowvoldoet, of dat er vier rijbanen moeten komen. Nadrukkelijk is gezegd, dat deze vier rijbanen dan alleen op de brug zullen komen en niet aan de Noord- en Zuidkant van de brug doorgetrokken worden. De provincie verwacht nog voor de zomer een besluit te nemen. De nieuwe brug kost natuurlijk veel meer. De provincies Utrecht en Gelderland willen de meerkosten  voorfinancieren.

Ook is besloten om het onderzoek naar een extra oeververbinding nu al op ter starten inplaats van rond 2025. Onze fractie is daar heel blij mee.

In  2012 is al gebleken, dat de Rijnbrug na ongeveer 8 jaar niet meer voldoet..

Op termijn zal een extra 4 baans oplossing nodig zijn. Waar deze komt te liggen, zal het onderzoek moeten uitwijzen.

Piet van Leeuwen

SGP.