26 juni 2024

Opvang asielzoekers in Rhenen: Complexe opdracht

In april kondigde het college van B&W aan dat Rhenen 120 asielzoekers moet opvangen. Dit is een directe opdracht vanuit de spreidingswet. Voor november 2024 moet iedere gemeente een plan presenteren om deze taak te vervullen. Echter, met de nieuwe regering in zicht, is de toekomst van deze wet onzeker. Wat dit voor onze gemeente betekent, blijft voorlopig onduidelijk.

De samenleving lijkt verdeeld. Sommige stemmen pleiten ervoor om alvast in te spelen op het mogelijke nieuwe beleid en geen concrete plannen te maken. Andere inwoners roepen juist op om verantwoordelijkheid te nemen, zodat plaatsen als Ter Apel niet langer de enige opvanglocaties zijn.

De opvang van mensen in nood is meer dan een overheidstaak, het is een Bijbelse opdracht. Christelijke barmhartigheid vereist ook dat we aan vluchtelingen onderdak bieden.

Woningtekort

Desalniettemin staan we voor grote uitdagingen. Rhenen kampt met een ernstig woningtekort. We vangen al veel statushouders en Oekraïners op, wat de wachttijden voor een huurwoning enorm verlengt. Het lijkt daarom ook onverantwoord om opvang te realiseren binnen de bestaande woningvoorraad. Een klein asielzoekerscentrum (azc) kan een oplossing bieden, maar vraagt veel van de lokale samenleving. Daarom doet het college er verstandig aan om de mogelijkheden van regionale samenwerking te onderzoeken.

Overlast

Een ander probleem is de overlast door asielzoekers uit 'veilige landen'. Deze groep veroorzaakt elders in ons land soms grote problemen. Ondanks extra handhaving blijkt het moeilijk om deze overlast structureel aan te pakken. Dit is een uitdaging én een verantwoordelijkheid voor de politiek: hoe zorgen we ervoor dat er geen onveilige situaties ontstaan? Tegelijkertijd kunnen we leren van de positieve voorbeelden die er zijn.

Hoe verder?

Een eenvoudige oplossing is er niet. Hoewel er op landelijk niveau hard gewerkt wordt aan het beperken van de instroom van asielzoekers, blijven de huidige problemen bestaan.

Als gemeenteraad zullen we desondanks moeilijke knopen moeten doorhakken. Onze fractie zal dit doen vanuit de Bijbelse opdracht uit Hebreeën 13: ‘vergeet de herbergzaamheid niet’ én de plicht van de lokale overheid voor de inwoners vanuit 1 Timotheüs 2: ‘opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen’.

Column door SGP Raadslid Jan Bosch