12 januari 2019

Weggegooid geld

Heeft u ook een hekel aan het onnodig uitgeven van geld? Het antwoord op die vraag is natuurlijk niet zo moeilijk: natuurlijk geven we ons geld liever niet onnodig uit. Toch bewijst de jaarwisseling elk jaar weer dat de praktijk veel weerbarstiger is. Alhoewel de jaarwisseling in de gemeente Rhenen relatief rustig is verlopen, dwingen de burgers van de gemeente Rhenen met hun vandalisme de gemeente toch weer om onnodig geld te moeten uitgeven. Het voorbeeld zag u al in de RBC: een vernielde picknickbank en prullenbak aan het Schoneveld in Achterberg. Met dank aan onze politie, brandweer en vrijwillige buurtwachten, kon veel voorkomen worden. De SGP-fractie vindt echter dat elke vorm van vandalisme onacceptabel is. Gelukkig staan wij hierbij niet alleen, verreweg de meeste inwoners van onze gemeente is het volledig eens met de SGP.

‘Laat van u horen: we werken aan oplossingen’

Wat doet de SGP voor al die Rhenenaren? Allereerst hebben wij in het bestuursprogramma voor de komende jaren vastgelegd dat wij met de inwoners gaan werken aan een prettige en veilige leefomgeving, ook tijdens de jaarwisseling. Onderdeel daarvan is een onderzoek naar de behoefte aan vuurwerkvrijezones, bijvoorbeeld bij De Tollekamp, het winkelcentrum in Elst, of de kerken in Achterberg. Graag horen wij uw mening hierover. Verder hebben wij meegewerkt aan de uitbreiding van de BOA-capaciteit. Ook dat was hard nodig. Tenslotte stimuleren wij de inzet van buurtwachten. U ziet het: uw klachten worden niet alleen serieus genomen, maar nog belangrijker: we werken ook aan oplossin - gen. Laat dus vooral van u horen. Daarbij is ons motto: een beter Rhenen begint bij u. Hoe dan? Door zelf het goede voorbeeld te geven. Maar ook uw buurtbewoners aan te spreken op hun gedrag. Of onze kinderen te leren wat wel en niet aanvaardbaar is. Vuurwerkvandalisme vraag ook een mentaliteitsverandering en dat heeft minstens een generatie nodig, maar dat begint al nadat u deze column heeft gelezen. Want bij vuurwerk wordt nog te vaak ge - zegd: “Jij bent toch ook jong geweest”. Raar eigenlijk, want waarom zou uw zoon of dochter van 15 wel een prullenbak en een picknickbank mogen opblazen en mag u dat niet? Genoeg over de jaarwisseling, er staat veel meer op de politieke agenda. Bij het begin van 2019 wens ik u namens de SGP-fractie een voorspoedig nieuwjaar. Ook dit jaar staan wij graag voor u klaar. We gaan daarbij verder op de manier zoals we vorig jaar zijn begonnen: Bijbels, zoals u dat natuurlijk van ons verwacht. Maar ook vanuit een warme betrokkenheid met onze burgers. Daarbij verliezen we onze betrouwbaarheid niet uit het oog, daar moet u als inwoner van op aan kunnen.

Gert Hovestad
G.Hovestad@rhenen.nl