30 november 2022

Column: Heeft de SGP nog toekomst?

Naar aanleiding van gedrag van Forum van Democratie wil D66 dat het in Nederland eenvoudiger gaat worden om politieke partijen te verbieden. Wettelijk gezien kan je in Nederland als organisatie verboden worden wanneer je de democratische rechtstaat ontwricht of de nationale veiligheid in gevaar brengt. Alleen geldt die wet niet voor politiek partijen. Tijdens de toelichting van dit plan door de fractievoorzitter van D66 in een televisie programma, werd door de presentatrice een verband gelegd met de SGP. De SGP zou niet democratische doelen nastreven; “Opdoeken die partij”. Toch is de SGP de oudste politieke partij en bestaat inmiddels al 100 jaar. De SGP doet dit op basis van de vaste overtuiging dat de Bijbel richtlijnen geeft die heilzaam zijn voor de hele samenleving. Deze vaste basis geeft stabiliteit en rust in een sterk verdeelde samenleving vol crises.

Daarom heeft de SGP nog toekomst! Ook in Rhenen. Net zoals andere politieke partijen heeft de SGP in Rhenen zijn eigen programma en doelen, maar zal deze niet willen bereiken op een antidemocratische manier. Het gesprek hierover moeten op een respectvolle wijze en democratisch plaats vinden in de raadszaal. Ook als we niet dezelfde visie delen.

De komende maand zal het bestuursprogramma worden vastgesteld. Hierin staat beschreven waar de gemeente Rhenen de komende 4 jaar aan hoopt te gaan werken. De SGP zal voor de komende periode haar verantwoordelijkheid nemen om op een democratische en respectvolle wijze haar bijdrage te geven aan de uitwerking van dit bestuursprogramma. Dit zal onze houding blijven, zowel in het publieke debat als in de omgang met elkaar. U mag daar op vertrouwen!

Gert Hovestad, gemeenteraadslid SGP g.hovestad@rhenen.nl